OD GAZETY ELITARNEJ DO TABLOIDU

pobrane

Do połowy XIX wieku gazety kupowali jedynie najzamożniejsi oby­watele. Koszt rocznej prenumeraty angielskiego „The Times” wynosił tyle co roczna pensja nauczyciela. Prasa była elitarna, niewielu było na nią stać. Dopiero połączenie wpływów ze sprzedaży egzemplarzy ze sprzedażą powierzchni reklamowej pozwoliło stworzyć tanią ga­zetę masową.Alvin Toffler nader sugestywnie opisuje narodziny gazety popularnej:Drukarz Benjamin Day miał dwadzieścia trzy lata i głowę pełną szalo­nych pomysłów, kiedy odwrócił bieg historii tego, co dzisiaj nazwamy światem mediów. (…) 3 września 1833 rozpoczął wydawanie gazety „The New York Sun” i sprzedawał ją za jednego pensa za egzemplarz. Na miasto wypuścił gromadę chłopaków mających sprzedawać jego gazetę – co wówczas było nie lada innowacją. Za cztery dolary tygo­dniowo zatrudnił innego drukarza i kazał mu iść do sądu i notować wszystko, co dotyczy policji. Był to jeden z najwcześniejszych przypad­ków wykorzystania „reportera”. W ciągu czterech miesięcy „Sun” do­robił się najliczniejszej rzeszy czytelników w mieście. W 1835 roku Day kupił najnowszą technologię – prasę napędzaną maszyną parową; jego gazeta osiągnęła niewyobrażalnie wysoki nakład 20 tysięcy eg­zemplarzy dziennie. Tak oto Day wynalazł prasę popularną i kronikę kryminalną – czyli wszystko. 

You can leave a response, or trackback from your own site.

Leave a Reply